söndag 15 september 2013

Back in Ljungan!

Jaha, på den här bloggen var det lungt! Inte så konstigt eftersom detta är en fiskeblogg och jag har inte fiskat på ett tag. Efter Gaula har det varit lungt, semester med familjen och massa annat. Men idag så var jag faktiskt ut en liten sväng. Inte optimal fiske tur om man vill få fisk men ändå. Vad jag menar är att om man vill optimera sina chanser att få fisk så bör man nog ut antingen på morgonen eller på kvällen. Jag åkte ut vid 15 tiden och fiskade ca. 3 timmar. Men denna tripp var mer för att komma ut och kasta av sej. Jag hade faktiskt blivit chockad om det blivit nån fisk idag. Jag fiskade Dingersjösidan. Började vid järnvägsforsen, gick sen ner till grundet mittimot Grimman, sen vit sten och sen avslutade jag vid notvarpet. Såg inget, kände inget. Ljungan i ett nötskal. Såg dock tre legender vid grimman som fick en att dra på smilbanden. Underbart! :)

Mycket facebook snack om vattenföringen i ljungan och idag vart det ett inslag på mittnytt om det hela.
Kort och gott....Statkraft höjer och sänker vattnet för snabbt och detta klarar inte fiskynglen. Massa död fisk efter ljungans stränder efter gårdagens sänkning. INTE bra! Det trista är att Statkraft inte gjort nått fel enligt vattendommen. Dom har följt "reglerna". Men om man profilerar sej som ett "grönt" alternativ så borde man ta hänsyn till naturen på alla plan. Man jag är inte förvånad......tyvärr. :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar